Aluservice bouwde mee aan de iconische Sky Hall in Zaventem

Gepubliceerd op: 17 februari 2020


Expo 58. Omdat de luchthaven van Melsbroek niet voldoet aan de verwachte bezoekersaantallen, wordt in sneltempo in Zaventem de Sky Hall opgetrokken. Ze wordt niet alleen één van de paradepaardjes van de wereldtentoonstelling, maar meteen ook het toonbeeld van de moderne Belgische architectuur. Nieuwe veiligheidsnormen zorgen er in de jaren 90 voor dat ze in onbruik raakt, en daarna jarenlang leeg staat. Tot Brussels Airport het ambitieuze plan opvat om de wereldvermaarde Sky Hall te restaureren in haar oorspronkelijke staat. Geen sinecure, wist ook onderaannemer Aluservice. Maar van een beetje uitdaging zijn ze daar niet vies. 

Blikvanger van de nieuwe evenementenhal, naast de indrukwekkende glaspartij die uitkijkt op de start- en landingsbaan, is het iconische zwevende dak. Toen al een indrukwekkend staaltje architectuur. En het is precies daar waar maatwerkspecialist Aluservice bij de renovatie meerwaarde kunnen bieden heeft. 

Om de ventilatie van de ruimte te garanderen, dienden nl. om maat gemaakte plenumboxen te worden ontworpen. “De productie daarvan was een kolfje naar onze hand,” vertelt projectleider Stefan Van Dingenen. “Het was echter vooral de montage van de boxen die ons voor grote uitdagingen stelde.” Dat begon al bij de planning. Want tegelijk met het plafond werd ook de vloer gerenoveerd. “Omdat de ruimte zo hoog is, moesten onze werken worden uitgevoerd met hoogwerkers. De oude vloer moest worden ontzien, dus hebben we speciale spin-hoogwerkers moeten inschakelen, die we dan telkens zorgvuldig moesten plaatsen met meerdere ondersteuningen om de belasting zoveel mogelijk over de vloer te verdelen. Het ter plaatse brengen van die hoogwerkers kon niet anders dan door de glazen deuren van de algemene aankomsthal. Een attractie op zich.”


Een titanenwerk

Drie lange assen bekleed met aluminium golfplaat is alles wat je ziet van het titanenwerk van Aluservice. Maar dat deert niet. “Wij weten wat er achter zit, en hoeveel werk het heeft gekost.”


De plenumboxen zomaar koud op het plafond monteren was geen optie, de ophanging ervan moest immers trillingen kunnen opvangen. “Daarom moesten we op zoek naar speciale dichtingsrubbbers, en hebben we een extra flexibele connectie voorzien tussen het ventilatiekanaal en onze boxen,” vertelt Stefan. “Ook de uitlijning was best pittig, gezien de gebogen vorm van het zwevende plafond.”

Huzarenstukje van de plaatsing was wel het omhoog hijsen van de boxen. Die hangen in de nieuwe dakstructuur, maar de takels om ze omhoog te halen mochten niet aan het oude dakgedeelte worden bevestigd. “We moesten dus creatief zijn, en telkens een constructie voorzien waaraan de takels gehangen konden worden. Per box moest de ganse structuur weer worden afgebroken en opnieuw opgebouwd voor het omhoog hijsen van de volgende box.”

Een titanenwerk dus, dat door Aluservice in drie maanden tot een vlekkeloos einde werd gebracht. Vlekkeloos, en haast onzichtbaar. Want de plenumboxen werden verstopt achter een aluminium bekleding in golfplaat. Maar dat deert Stefan niet. “Wij weten wat er achter zit, en hoeveel werk het heeft gekost, en dat is genoeg.”